Keresés
Close this search box.

Mi a baj a cukorral?

Testünk és szervezetünk szénhidrátból, illetve azok elégetéséből nyer energiát. Ezek a kalorigén molekulák alapvetőek és szükségesek az életben maradásunkhoz. Őseink is fogyasztottak szénhidrátot, mégis a mai fogyókúrás irányzatok legtöbbje minimalizálja a bevitelét. Mi lehet a gond a szénhidrátokkal és miért érdemes csökkenteni a cukorbevitelt?

 

A szénhidrátokat többféleképpen tipizálhatjuk. Egyik legnépszerűbb a gyorsan-lassan felszívódó csoportosítás, amely a szénhidrátok molekulaszerkezetétől is függ. Minél egyszerűbb egy szénhidrát, annál gyorsabban szívódik fel. A szénhidrátok közé tartozik többek közt a szőlőcukor (glükóz), gyümölcscukor (fruktóz), tejcukor (laktóz), valamint a mindenki által ismert asztali cukor (szacharóz) is.

Őseink gyümölcs formájában fogyasztották a cukrot. Szükségük volt rá a vadászatok során, de nyilvánvalóan az életben maradáshoz is elengedhetetlen volt. Mivel a gyümölcsök finomak, az ember megszerette az édes ízt. Kettőt ütöttünk egy csapásra; energia + édes íz = egyenes út a függőséghez. Persze az ősember még nem volt függő, nem úgy mint a mai modern és fogyasztó társadalom. Elődeink korában a szénhidrátokat feldolgozatlanul, rostok és egyéb tápanyagok együttesével ették. Nem léteztek növényvédő szerek, nem módosítottuk a növények génjeit és még csak nem is termeltük túl őket. A cukrot azonban adalékká alakítottuk és javarészt ekként is fogyasztjuk. A minap láttam a Netflixen egy pazar összefoglalót a témáról.

Ez a folyamat – mely során a répából vagy cukornádból kivonják a cukrot – sokkal gyorsabbnak bizonyult, mint amennyire a genetikánk és ezáltal az emésztésünk le tudta volna követni. Magyarán; szervezetünk számára nem volt elegendő idő ahhoz, hogy a ma forgalomban lévő adalékokat és élelmiszereket problémamentesen meg tudja emészteni. Ennek köszönhetően pedig egyre többen és többen hízunk és betegszünk meg világszerte. Ütemesen nő a 2-es típusú cukorbetegség, szívroham és egyéb érrendszeri betegség előfordulása globálisan.

Tény; a cukor addíciót okoz. Fogyasztásuk – a kábítószerhez hasonlóan – dopamint termel a hipotalamuszban, ezáltal örömérzetet vált ki. Sajnos ezen függőség kialakításában az élelmiszeripar is jócskán benne van, hiszen szinte minden készételhez és feldolgozott élelmiszerhez cukrot adnak. A legbosszantóbb, amikor nem is egyfélét, hanem legalább 5-10 cukorfajtát tartalmaznak a termékek. Ha megfigyelted, szinte mindegyik cukorfajta – kötéstől és szerkezettől függetlenül – „óz”-ra végződik.

Bevásárlások alkalmában tüzetesen olvasd át a termékek címkéit. A gyártók rengetegszer csapnak be és különböző megnevezéseit használják a cukornak; rizsszirup, kukorica glükóz szirup, fruktóz, szukróz, izomaltulóz, izoglükóz, maltit szirup, stb…

Az édesítőszerek, mint megoldás

Nagyon alacsony kalóriatartalommal rendelkeznek, édességük pedig sokszorosa a cukornak. Amerikában a 60-as és 70-es években betiltották egy időre, mert rákkeltőnek nyilvánították. Minekután 50 évvel ezelőtt sem tudtak lemondani az emberek az édes ízről, így elkezdték szükséges jónak beállítani a cukrot. Olyan összehasonlításokkal éltek a reklámokban, mint hogy 3 kanál cukor mindössze egy almával megegyező kalóriatartalommal bír. Az elsőszámú közellenség a cukor helyett a zsír lett, azóta is abban a hitben élünk, hogy a zsír egészségtelen.

Egy fontos tényre azonban akkor sem figyeltek; az alma és a belőle kinyert cukor nem ugyanúgy szívódik fel. Míg megeszel egy almát, a vércukorszinted lassabban emelkedik és fokozatosabban csökken. Ha feldolgozott cukrot fogyasztasz (rosttartalom nélkül) a vércukorszinted gyorsan emelkedik és meredekebben csökken. Ez az éhségérzetedben is megfigyelhető; hamarabb leszel éhes, mintha összetettebb szénhidrátot fogyasztanál. Ez a mechanizmus pedig ki tudja nyírni a hasnyálmirigyet, ami inzulinrezisztenciát és cukorbetegséget okoz.

Manapság az édesítők elég nagy népszerűségnek örvendenek, elvileg a rákkeltő hatásukat is sikerült cáfolni. Hogy ez mennyire igaz, azt majd az idő eldönti. Sajnos az édesítővel az a baj, hogy nem tudja helyettesíteni a cukrot sem ízben, sem állagban. A sütemények összeesnek tőle és sajnos kellemetlen utóízük van, sőt sokaknak hasmenést okoz. A legnagyobb problémát azonban mégsem ez jelenti, hanem hogy az édesítőszerek nem tesznek jót a mikrobiomnak, azaz károsíthatják a bélflórát, ezzel pedig különböző emésztőrendszeri betegségeket okozhatnak.

Se cukor, se édesítő…Akkor mit (t)ehetek?

Alapvetően nem a cukor és nem mégcsak nem is az édesítőfogyasztással van probléma. A jelszó a minőség és a mennyiség! Szokj le az édes ízről! Nincs rá napi szinten szükséged és nem támogatja a fogyást sem. Összeszedtem neked pár fontos szabályt az egészséged érdekében:

  • Ha szénhidrátot fogyasztasz, válaszd az összetettebbeket, melyek lassan emelik a vércukorszintet. Ilyenek a reform gabonák (köles, quinoa, hajdina, bulgur), basmati rizs, zöldségek. A teljes kiőrlésű gabonákkal óvatosan mert különböző adalékok kerülnek a permetszerekből a maghéjakba.
  • Ne fogyassz reggel sok és gyorsan felszívódó szénhidrátot, ugyanis az inzulinérzékenységünk magasabb reggel.
  • A zsír lassítja a szénhidrátok felszívódását. Fogyassz kovászolt pékárut házi vajjal vagy avokádóval, tojással.
  • Ha mégis úgy érzed meghalsz az édes íz nélkül, kizárólag gyümölcsöt fogyassz korlátozott mennyiségben, hetente maximum 3 alkalommal, ebéd után.
  • Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, snackeket, salátaönteteket, cukros üdítőket, smoothie-kat!
  • Az ünnepi desszerteket készítsd fele annyi cukorral vagy legyen valamilyen gyümölcs az alapja inkább.
  • Ha nem vagy laktózérzékeny ne fogyassz mentes termékeket, ezek ugyanis csak nevükben mentesek; több laktázenzimet adnak hozzájuk, emiatt édesebbek. Helló függőség!
  • Ha sokszor kávézol egy nap, kezdd el csökkenteni a cukor/édesítő mennyiségét napról napra apránként. Hidd el le tudsz szokni róla. Anno 4(!!!) édesítővel ittam a kávét, ma már csak tejet adok hozzá, cukrot és édesítőt egyáltalán nem.

Ami pedig a legfontosabb; fejben kell átállni, az agy idővel leszokik az édes ízről. Ha nem szeretnél gyorsabban öregedni, hamarabb meghalni és a nyugdíjadat – vagy rosszabb esetben a fizetésedet – gyógyszerekre költeni, fogadd meg ezt a pár tanácsot! Sok sikert!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kővágó Henrietta

Fitness - táplálkozás - rehabilitáció

Neked ajánlom...

Mi is az a fascia?

Izmaink azon kívül, hogy izomrostokból állnak és ínakkal tapadnak a csontokon, körbe vannak véve egy fehéres színű, vékony kötőszövetes hártyával, amit fasciának hívunk. A fasciának nagyon sokáig

Tovább olvasom »

A kerek fenék hátulütői

Egy manapság nagyon általános jelenségről szeretnék beszélni. Én csak úgy hívom TikTok fenék, ugyanis biztosra veszem, hogy innen inspirálódik a legtöbb tinilány amikor lejön a

Tovább olvasom »