Keresés
Close this search box.

Miért függünk az ételektől?

Az elhízás nem csak esztétikai okok miatt nyugtalanító jelenség. A mai modern társadalmak egyre romló egészségügyi mutatói többek közt a rossz táplálkozásra vezethetők vissza. De miért vagyunk képtelenek nemet mondani az ételre, és miért hízunk egyre gyorsabb ütemben világszerte?

Az érzelmek

Legnagyobb hiba az étellel való intenzív érzelmi kapcsolat kialakítása. Ha jó kedvünk van, ha rossz, ha stresszesek vagyunk kijár egy kis finomság, mert ugye megérdemeljük. Érettségi és diplomaosztó után vacsorázni megyünk a családdal, de az évfordulókat is gyakran étteremben töltjük. Sok ételhez korábbi emlékek tapadhatnak, és ezek a pozitív asszociációk könnyen beindítják agyunk érzelmi és jutalmazóközpontját, vagyis „az öröm emléke vágyat ébreszt”. Az ételre ne jutalomként gondoljunk, hiszen tényleg nem azért élünk, hogy együnk, hanem pont fordítva!

Az érzékek

A fogyasztók által leginkább kedvelt élelmiszerek egyszerre több jelzővel írhatóak le. Nem elég, ha pusztán finom az amit eszünk, más egyéb érzékszervi ingerre is támaszkodunk. Vagyis azokat az ételeket kívánjuk jobban, melyek nem csak roppant ízletesek, de könnyen rághatóak és lenyelhetőek, kívül ropogósak, belül puhák, hamar szétmállanak a szánkban, ínycsiklandó illatuk van, és persze jól is néznek ki. Az élelmiszeripar pedig erre épít. Érdemes azonban belegondolni, hogy valójában ezek az élelmiszerek nem egészségesek. Rengeteg rejtett cukrot, zsiradékot és ízfokozót tartalmaznak, valamint hiányzik belőlük a rost és a minőségi szénhidrát.

A megszokás

Evés tekintetében is meg tudunk különböztetni célorientált- és szokásvezérelt viselkedést. Az első tulajdonképpen az, amikor random megkívánunk például egy süteményt. Ahhoz, hogy kielégítsük az édesség utáni vágyat, elmegyünk egy cukrászdába, és megvesszük a kedvenc tortaszeletünket. Ha azonban ezt többször megismételjük, az egyszeri célvezérelt viselkedésből szokás alakul ki. A szokásokat azonban sokkal nehezebben kontrolláljuk, ez pedig egyenes út lehet a hízáshoz.

Ahhoz, hogy ezen rossz berögződéseken változtassunk, tudatosabban és átgondoltabban kell az étkezéseinkre figyelni. Minden kezdet nehéz, de ahogy mondani szokták: az egészségnél nincs fontosabb!

 

Ezen korábbi cikkemet David A. Kessler MD Muszáj annyit enni? – Hadüzenet a só, a zsír és a cukor ellen című könyve ihlette.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kővágó Henrietta

Fitness - táplálkozás - rehabilitáció

Neked ajánlom...

Mi is az a fascia?

Izmaink azon kívül, hogy izomrostokból állnak és ínakkal tapadnak a csontokon, körbe vannak véve egy fehéres színű, vékony kötőszövetes hártyával, amit fasciának hívunk. A fasciának nagyon sokáig

Tovább olvasom »

A kerek fenék hátulütői

Egy manapság nagyon általános jelenségről szeretnék beszélni. Én csak úgy hívom TikTok fenék, ugyanis biztosra veszem, hogy innen inspirálódik a legtöbb tinilány amikor lejön a

Tovább olvasom »